
Efter ett kvarts sekel tillsammans har Reid Anderson och Dave King bestämt sig för att sätta punkt för sin resa med The Bad Plus. År 2026 blir bandets avskedsturné och den sista chansen att uppleva en av modern jazz mest banbrytande och inflytelserika grupper live. Sedan starten år 2000 har The Bad Plus konsekvent tänjt på gränserna för jazz. Med egna kompositioner i grunden och oväntade tolkningar av allt från Ornette Coleman och Cole Porter till Black Sabbath, Aphex Twin, Nirvana och Pixies har de skapat ett uttryck som rör sig fritt mellan genrer, referenser och traditioner. Det som ibland uppfattats som ironi eller lekfull provokation har i själva verket varit en tydlig konstnärlig idé: