
Kraftfulde og følsomme klange fra sensationel dansk-svensk gruppe Hvilken slags jazz spiller de? Det opsigtvækkende dansk-svenske bas- og vokal-ensembel BITOI består af blot én enkelt bassist og tre vokalister, der roterer på skift mellem en samlet gruppe på fem. Sammen skaber de smukke klange, der bryder nyt land inden for vokaljazz. Med kraft og smuk klarhed kalder de på én gang på kraft og sanselighed. Du vil opleve noget, som du næppe nogensinde har hørt mage. Hvad skal jeg vide om dem? BITOI er således en sammensmeltning af bassens dybe klange og klare stemmer, der udforsker lyde og stemninger. Det svensk-danske ensemble består af den prisvindende komponist, bassist og producer Cassius Lambert, sammen med et kor. Deres fulde navn – Bass Is The Original Instrument – hentyder til Joan La Barbaras plade fra 1976, "Voice Is The Original Instrument", der afspejler Cassius' udforskning af bassen som det "første" instrument i dialog med originalen: stemmen. Foruden utallige priser har de turneret i bl.a. Japan, hvor de samarbejder med den Okinawa-agtige musiker Aragaki Mutsumi. Hvad siger anmelderne? "BITOI" afspejler spændvidden i det fascinerende mulighedsrum, den menneskelige stemme kan være – fra den tysteste brise af en nynnen til en rallende og prustende orkan" - Dagbladet Information "Til teksterne bruger de fonetisk transskriberede fuglesange, der fremkalder "en folkloristisk lyd, der er lige så tidløs, som den er fuldstændig uvant" - The Wire
Datum
Onsdag 2 Dec
Tid
19:00
Venue
Jazzhus MontmartrePris
Normal: 300 DKK Studerende / u. 26 år, Medl. DMF og Artistforb.: 150 DKK
Lägg till i kalender
Dela